Pages


Sunday, August 15, 2010

PENGENALAN (LIM PEI FERN 204461)

Menanti detik kelahiran adalah suatu yang mendebarkan bagi ibu2, terutamanya bagi mereka yang melahirkan anak yang pertama. Tempoh sembilan bulan dilalui dengan penuh harapan dan ketabahan. Bayi di dalam kandungan diberi perhatian sewajarnya semoga cahaya mata yang dilahirkan membawa sinar kebahagiaan.

Detik kelahiran yang tiba ditempuh dengan tabah. Tangisan pertama yang kedengaran bagaikan memberi semangat, apalagi apabila si comel yang didakap buat pertama kalinya lena dalam pelukan. Terasa mengalir perasaan keibuan dan kasih sayang yang melimpah untuk si comel.

Selamat melahirkan, bagi ibu-ibu muda tempoh berpantang merupakan satu pengalaman baru. Badan harus dirawat agar apabila tamat tempoh berpantang, anda tetap kelihatan segar seperti sebelumnya. Berpantang merupakan tempoh waktu membosankan bagi setiap wanita selepas bersalin kerana menunuggu selama 44 hari ibarat bertahun lamanya. Namun bagi mereka yang tahu akan rahsia berpantang, saat ini dipergunakan semaksima mungkin untuk mengembalikan kecantikan dan kesihatan diri luar dan dalam.

Amalan yang diwarisi daripada nenek moyang tidak sukar dilakukan, malah dedaun dan herba yang digunakan bagi tujuan rawatan, kini boleh dibeli di pasar harian. Bagi mereka yang tidak berkesempatan untuk mendapatkan dedaun, rempah-ratus dan herba untuk tujuan rawatan sendiri, mereka boleh mendapatkan set bersalin lengkap yang sedia dijual di pasaran. Kini terdapat pelbagai gedung kecantikan yang menjual dan menawarkan rawatan kecantikan khas bagi ibu bersalin seperrti Mustika Ratu, Lia Sari, Sari Ayu, Nona Roguy dan banyak lagi.

2 comments:

Unknown said...

sebagai panduan.....

Zul said...

Setelah membaca maklumat yang diberikan, Saya cadangkan kepada ibu2 yang baru lepas bersalin menggunakan daging arnab bagi menggantikan daging ayam. Ini adalah kerana kandungan vitamin B12 yang terdapat pada daging arnab adalah berkhasiat dan juga kurang lemak dan kolestrol. Sekiranya hendak mencuba saya boleh supply.

Post a Comment