Pages


Monday, August 23, 2010

AMALAN DAN HALANGAN
(NUR ATIQAH BINTI MOHD FAUZI 204063)


Perkara yang dihalang oleh masyarakat Cina ketika berpantang termasuklah mencuci rambut dan elakkan daripada terdedah kepada elemen sejuk seperti air sejuk atau suhu rendah daripada pendingin hawa atau kipas angin, dan mandi hanyalah dengan air suam berserta herba yang disediakan khas.


Semua larangan itu membantu memastikan badan anda mengekalkan sebanyak haba yang boleh dan dipercayai akan membantu anda mengelakkan masalah kesihatan pada kemudian hari seperti reumatisme, artritis, sakit kepala dan sakit badan.


Pada masa sama, orang Melayu selalunya mendapatkan tukang urut untuk mengurut badan dan membalut perut dengan kain panjang atau bengkung. Mereka juga menggunakan batu panas atau bertungku pada perut mereka untuk menaikkan rahim.


Amalan itu dipercayai dapat membantu rahim mengecut dengan cepat dan membuang ‘angin’ atau sebarang kekotoran yang tertinggal di dalam rahim serta membantu mengembalikan semula susuk tubuh seperti sebelum mengandung dengan lebih cepat.


Wanita India perlu mandi sekali dengan air herba dan berurut setiap hari dengan campuran minyak khusus, seperti minyak biji sawi yang dipercayai membantu menenangkan dan pulih seperti sedia kala dengan lebih cepat.







0 comments:

Post a Comment