Pages

Monday, August 23, 2010

BAGAIMANA MEREKA BERPANTANG?
(MARIAM BT ALANG-193755)

Sedangkan haiwan tahu bagaimana untuk sayang akan anaknya, Inikan pula manusia yang telah dianugerahkan akal fikiran. Sebaik-baik ciptaan oleh ALLAH
Isu TERAMAT kejam ini, bukan untuk mengaib kan mana-mana pihak, selain ingin menjadi salah satu masyarakat yang berani tampil untuk mengatakan SAYA BENCI KAMU YANG BUANG BAYI...!!! Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Walaupun dengan mengeluarkan sejuta cerita-cerita seperti ini, masih tidak membantu untuk mengurangkan jenayah ini, tetapi sekurangnya-kurangnya kita ada inisiatif untuk beringat sesama manusia.

Cuba kita lihat beberapa keratan gambar yang saya ambil dari web berkaitan kes buang bayi. cuba kita bayangkan betapa manusia seperti ini yang sanggup mengorbankan satu nyawa dari darah daging mereka sendiri hanya untuk menutupi kesalahan sendiri. Tiadakah secebis kasih di hati mereka sehingga sanggup bertindak sejauh ini??

Sedih? geram? marah? Ya, itu lah sekarang dalam hati kita. walau apa pun perasaan kita, satu yang pasti kita setuju bersama. Manusia seperti ini yang sanggup membuang bayi adalah manusia yang jauh lebih teruk daripada binatang!!.
Siapa yang harus kita persalahkan?? si perempuan?? si lelaki?? masyarakat?? pihak berkuasa?? ibu-bapa dan keluarga?? sapa lagi??... Mana perginya pendidikan yang di tuntut dari sekolah rendah? Mana perginya badan-badan agama yang bertanggungjawab memberi kesedaran kepada masyarakat? atau sebenarnya kita yang membutakan mata, pekakkan telinga dan membutakan hati kita sehingga sanggup melakukan perkara terkutuk tersebut??
Persoalan yang timbul kini. Bagaimanakah cara wanita-wanita ini berpantang. Tidak takutkah mereka kesan-kesan daripada tidak mengamalkan amalan berpantang.

No comments:

Post a Comment